Friday, June 3, 2011

Hvordan holde det på et minimum

Anmeldt av: Roar Sjekelsrede 
Endelig en skikkelig lykkepille fra logopeden Tengil Loke. En selvhjelpsbok for alle som har en drøm i livet - det vil si alle. Det store spørsmålet som stilles er jo nettopp det vi alle lurer på: skal jeg følge min drøm eller la fornuften råde? Med bombastiske formuleringer overbeviser Tengil Loke leseren om at drømmene er illusjoner som danner en vollgrav rundt mennesket. Moralen er kort oppsummert: slutt å drømme, klipp deg og skaff deg en jobb. Det kan være tungt for mange å svelge dette, men det er nettopp drømmene i deg som hindrer deg i å akseptere disse sannhetens ord. Loke er en retorisk mester som får deg til å føle deg som en idiot hvis du ikke er enig med han og som et geni dersom du er enig med han. Jeg befinner meg i sistnevnte kategori og har fått et frigjørende fiendtlig forhold til mine egne drømmer, som bare er primitive mekanismer jeg faktisk er for god for.

For den som skulle føle seg som den tidligere nevnte idioten har Loke rundhåndet i siste kapittel skrevet ned affirmasjoner som du skal ta i bruk 50 ganger daglig. “Dette er mentale spensthopp; slik at du en dag tar sats og hopper deg inn i det virkelige liv” skriver han. Jeg gav disse til min far, en uhelbredelig dagdrømmer, trodde jeg, men etter bare tre dager ringte han meg for så å endelig foreslå at familien burde legge ned sparingen til kjøpet av den eldre danskebåten “Peter Wessel” og heller gå for den mindre militærfregatten “Seamonkey nr 4”. Ikke rasjonelt det heller, men et syvmilsskritt i riktig retning med tanke på at det er en feriebåt mannen er ute etter - en som 98% sikkert vil bli stående å ruste på tunet sammen med tidligere kjøpte luftslott. Så, etter to uker med affirmeringer var jeg tilfeldigvis innom barndomshjemmet for å levere en vaniljekringle kona hadde bakt. På det tilsynelatende tomme tunet stod faderen, nyfrisert, og monterte en kajakk på biltaket. Han som tidligere hadde vært et forbilde for andre trygdesnyltere skulle på jobb. Han hadde fått fast ansettelse på Tybring-Gjedde, men skulle først bare selge unna kajakken han hadde kjøpt i stedet for den tidligere nevnte fregatten. Tommel opp fatter og Tengil! Terningkast 19 av 20 på rollespillterningen min!   

No comments:

Post a Comment